Informace o filmu

Andaluský pes / Křižník Potěmkin

1929, Francie / SSSR,
75 min.


Luis Buñuel / Andaluský pes / Un Chien andalou

Francie 1929 / hrají: Luis Buñuel, Pierre Batscheff, Simone Mareuilová, Salvador Dalí / 13 min.

 

Sergej Ejzenštejn / Křižník Potěmkin / Broněnosec Potěmkin

SSSR 1925 / hrají: Alexandr Antonov, Vladimir Barskij, Grigorij Alexandrov / CZT / 62 min.

 

Separovat od sebe Buñuela a Ejzenštejna a montážní myšlení každého z nich přiřazovat  buď ke snovému surealismu nebo k „revolučnímu“ realismu – to je jen jeden z mnoha projevů mechanického chápání filmové historie, jak je aplikováno na filmových školách dnes a denně. Když se s filmy obou umělců setkal poprvé jejich současník Jean Cocteau, zaznamenal si s jasnozřivostí sobě vlastní: „Ejzenštejnův Křižník Potěmkin ilustruje tento Goethův výrok:  Protiklad skutečnosti za účelem dosažení vrcholné pravdivosti. (…) Znepokojuje-li Buñuel Ejzenštejna, musí se tak dít skrze Freuda. Komplex ruky a dveří. Jeho film musí Rusa šokovat, neboť je vrcholem okázalého individualismu: na odiv vystavované rány (…). Buñuel by mohl odpovědět, že Potěmkin je dokumentární film a vypovídá o Ejzenštejnovi, neboť jeho filmem se masa vtěluje do jediného člověka, který vyjadřuje ji a sebe zároveň.“

Nakolik byl odkaz k freudovské introspekci v Křižníku Potěmkin přesný, nám dnes potvrzují Ejzenštejnovy rozbory vlastní tvorby, které ovšem Cocteau ve své době ještě nemohl znát. O Buñuelově filmu Cocteau mj. píše:

„Vykročte a padněte, bicykl, kůň z koridy, ztrouchnivělý osel, kněží, španělští trpaslíci! Vždy, když teče v rodinném kruhu nebo na ulici krev, je zakryta, pověsí se před ni prádlo, přichází dav, tvoří se kruh z lidí, kteří brání pohledu. Existuje také krev těla duše. Teče z ukrutných ran, vytéká ústy. A rodiny, strážníky a zevlouny ji ani nenapadne skrývat.“

Sounáležitost obou zdánlivě tak rozdílných filmových světů potvrdí Cocteauovi osobní rozhovor s Ejzenštejnem v roce 1930: „Setkal jsem se s Ejzenštejnem. Měl jsem pravdu. Vražedné schodiště vynalezl v posledních chvílích. (…) Tragické činy získávají působivost oněch malých obscénních anekdot, které se od ucha k uchu zdokonalují a nakonec se stávají typickými příběhy určité rasy.“ A velmi dobře předvídá Cocteau i Ejzenštejnovu nebezpečnou pozici v systému, kde už kromě stalinského „realismu“ nebude připuštěn žádný jiný:

„Brzy bude génius zbaven všeho umění a považován za nikotin. To už je téměř případ Ruska, kde poslední záchranou pro takového Ejzenštejna bude přičíst své kinematografické objevy na vrub snu. ´To byl sen!´ –  ´To byl jen sen!´ a tedy neškodný individualismus.“


V programu

24.11. 17:30
ROK
MĚSÍC
DEN
TYP UDÁLOSTI
PRO

březen - členy i veřejnost

Čt

29.3.2012

17:30

Podezření

Filmové představení
V

 

ČSR, 1972, 101 min.,

Režie: Jiří Krejčík
Cyklus: Febiofest 2012 - Jiří Krejčík

Čt

29.3.2012

20:00

Prodavač humoru

Filmové představení
V

 

ČSR, 1984, 100 min.,

Režie: Jiří Krejčík
Cyklus: Febiofest 2012 - Jiří Krejčík

Kalendář

PoÚtStČtSoNe
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031

FACEBOOK

Twitter

Vimeo

KurzPRAGUE

Chal

RKFOtta    

tap