Informace o cyklu

The Artist(s). Zánik na vrcholu
5.4.2012 | 29.5.2012
Přehlídka upomínající na vrcholnou éru němého filmu 20. let.

Smršť Césarů a Oscarů, která se před několika týdny přehnala nad filmy The Artist a Hugo a jeho velký objev a seslala na ně bohatý déšť ocenění, je vzhledem ke kvalitě obou snímků jistě událost potěšující (a v případě Oscarů, jak dobře víme, jinak bohužel vůbec ne samozřejmá). Mnohem podstatnější je pro nás ovšem jedna zvláštní shoda okolností, totiž ta, že oba jmenované filmy oživují - každý jinak - éru němého filmu. Zdá se prostě, že konečně přišla doba, kdy by se mohlo podařit aspoň trochu poopravit zažitý falešný pohled "běžného diváka" na fenomén němého filmu jako na cosi monoliticky jednolitého, snadno definovatelného povšechnými charakteristikami, marně se snažícími postihnout pár slovy vývoj, který trval čtyřicet let. Že "němý film" znamenal v době Mélièsových začátků, kterou přibližuje Scorseseho Hugo a jeho velký objev, cosi podstatně jiného než v roce 1912, k jehož produkci jsme se proklestili v našem permanentním cyklu Film před sto lety, asi pravidelnému divákovi Ponrepa není třeba připomínat. Ani to, že kinematografická produkce z předvečera první světové války se zase v ničem nepodobá té z konce dvacátých let, v níž nechá Michel Hazanavicius milovat a strádat fiktivního hrdinu svého snímku The Artist. Věřme ale, že díky Hugovi a Artistovi se aspoň na určitou dobu podaří pravdu o němém filmu rozšířit v Česku i mimo prostor lemovaný ulicemi Bartolomějská a Konviktská.

"Vlastně by bylo logičtější, kdyby se němý film vyvinul ze zvukového, a ne naopak," poznamenala jednou Mary Pickfordová. Tento na první pohled podivný postřeh nám okamžitě připadá jako plně oprávněný, kdykoli sledujeme nějaký snímek ze "soumraku" němé éry a postavíme jeho estetické schopnosti, vysokou míru abstrakce a poezii filmového myšlení vedle snímků (stejně starých nebo jen o pár měsíců pozdějších), které už toto všechno postrádaly a jako "náhradu" nabízely jediné: zvuk. Právě filmy z dvou, tří let tohoto soumraku tvoří převážnou část této naší přehlídky. Při výběru titulů jsme se snažili představit světový němý film zralé éry v co největším rozpětí: od dobových hollywoodských hitů (dnes by se řeklo "blockbusterů) Harolda Lloyda k snímkům tvůrců snažících se - v rámci systému - o "nezávislost (dva filmy Paula Fejose). Vyhraněně avantgardní proud představí tři krátké předfilmy z USA, Francie a Belgie, avantgardu zdařile integrovanou do emotivního dramatického vyprávění hraného filmu pak reprezentují německý Asfalt a Lidský arsenál. Z větší části tedy tituly, které se na programu Ponrepa neobjevily řadu let či zatím vůbec.

A k tomu jeden film, který naopak zažívá - na našem plátně i všude jinde ve světě - svůj "věčný návrat": Deset dní, které otřásly světem. Na letošním festivalu v Berlíně absolvoval v únoru návrat zvlášť velkolepý: šlo o premiéru nové restaurované verze s původní hudbou Edmunda Meisela, v orchestrálním provedení, pod taktovkou osvědčeného Franka Strobela. U nově doplněných scén jde převážně o ty, které musel Sergej Ejzenštejn z filmu odstranit z politických důvodů, obrazově jinak vychází nová restaurované verze z té, kterou vytvořil již v roce 1967 nejvýznamnější znalec Ejzenštejnova díla Naum Klejman - tato verze se nachází v našich sbírkách. Nahrání zvukové stopy režíroval v roce 1967 Ejzenštejnův dávný spolupracovník (později sám významný režisér) Grigorij Alexandrov, hudbu pro ni sestavil z děl Dmitrije Šostakoviče - a nutno říci, že právě toto spojení umožnilo, aby patos, troufalost a ironie geniálního proudu Ejzenštejnových obrazů vyzněly naplno.


Filmy: Andaluský pes / Po zákonu, Asfalt, Deset dní, které otřásly světem, Dvě mladá srdce / Poslední představení, Harold Lloyd - O patro výš, On řádí v New Yorku, Harold Lloyd - On zázračným studentem, Lidský arsenál, Rozcestí
ROK
MĚSÍC
DEN
TYP UDÁLOSTI
PRO

duben - členy i veřejnost

Čt

12.4.2012

17:30

Zloději kol

Filmové představení

 

Itálie, 1948, 85 min.,
italsky, čes. tit.,
Režie: Vittorio De Sica

Čt

12.4.2012

20:00

Deset dní, které otřásly světem

Filmové představení

 

SSSR, 1927, 96 min.,
čes. tit.,
Režie: Sergej Ejzenštejn
Cyklus: The Artist(s). Zánik na vrcholu

Kalendář

PoÚtStČtSoNe
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
Nejbližší událost
5. 9. 20:00
Setkání s Bernhardem Hetzenauerem
Setkání s Bernhardem Hetzenauerem
Rakouský filmař a teoretik uvede osobně českou premiéru svého dokumentu.
Více

FACEBOOK

Twitter

Vimeo

KurzPRAGUE

 Otta    

tap